Nirvana – Nevermind (Classic Albums)

dvd-nirvana-nevermindclassicseries-2005-300x450

Retrospektiv gennemgang af Nevermind

I 1991 udkom et album, der uden tvivl er et af de mest stilskabende rockalbums i nyere tid. En hel generation af unge mennesker havde med et slag fået sig et talerør via en frontfigur, der var lige så utilpasset som dem selv. Udover en karismatisk forsanger var, og er, en af grundende til albummets brede appel, at det i bund og grund består af 12 popsange pakket ind i en beskidt lyd. Albummet blev mainstream, og sanger Kurt Cobain blev dyrket som det idol, han aldrig ønskede at være. Nevermind, for det er selvfølgelig det album, der er tale om, skulle blive begyndelsen på vejen til stjernerne, der endte med det uundgåelige fald.

Nevermind er selvfølgelig blevet en del af Eagle Rocks Classic Albums-serie, og man har dermed muligheden for at gå bag om albummet med Dave Grohl, Krist Novoselic, producer Butch Vig samt en lange række andre personer fra musikverdenen som guider. Der er næsten ingen billeder fra selve tiden omkring albummet (Kurt Cobain selv medvirker altså ikke), så kommentarerne er stort set alle retrospektive.

Det er der blevet en ganske underholdende DVD ud af, og man bliver vel informeret omkring hvad, der hændte før og umiddelbart efter indspilningerne af Nevermind. Man får ligeledes et indblik i producer Butch Vig’s tanker omkring enkelte af numrenes opbygning. Det er disse tanker, der er DVD’ens eneste store kritikpunkt. Når den nuværende Garbage-trommeslager konstant konstaterer indlysende ting så som ”little bit of a false start”, ”his voice sounds fantastic”, ”Kurt was a great singer”, ”here comes the guitar solo” osv., mens man hører numrene, bliver det altså i trættende i længden.

Heldigvis opvejes disse irritationsmomenter af den dekonstruktion han foretager. Væk med guitaren og væk med trommerne og bassen så man kun hører Kurt Cobains stemme. ”He was a great singer”, fristes man næsten til at konstatere. Særligt interessant er det at lægge ører til, hvordan der eksempelvis på ”In Bloom” bliver lagt dobbelt vokal ind af både Kurt Cobain og bandets, på det tidspunkt forholdsvis nye, trommeslager Dave Grohl.

De positive momenter opvejer klart de negative, og interesserer man sig for Nirvana, er der ingen grund til ikke at gå ud og investere i denne ganske udmærkede DVD.