Infernal Legion: The Spear of Longinus

Et miks, der ikke matcher

Endnu en gang udkommer der et album fra Moribound Records, som skal være et nyt eksempel på hvordan black metal også kan lyde. Og selvom genren sagtens kan lyde som den gør i Infernal Legions tilfælde, tilføjes der ikke noget nyt eller videre bemærkelsesværdigt til genren.

Infernal Legion stammer fra Ungarn, så de har derfor ikke fået blackmetallen ind med modermælken, som de norske bands i genren, mere eller mindre, har. Bandets geografiske herkomst kan derfor være en af grundene til, at vokalen på The Spear of Longinus stort set intet har at gøre med den traditionelle form for skrigende, nærmest tørre vokal, der ofte findes i genren. I stedet har Infernal Legion tyet til en forsanger, hvis stemme lyder mere som værende fra et old school dødsmetalband. Nu kan man dog som bekendt godt mikse genrer med succes, hvilket mange kunstnere gennem tiden har gjort med utallige musikgenrer, men i dette tilfælde fungerer det ikke videre godt. Det er ikke fordi, bandet ikke formår at mestre deres instrumenter, sangene bliver bare hurtigt monotone, og selv efter flere gennemlytninger er der ikke rigtigt noget, der hænger fast i erindringen. Der er gode guitarriffs, og vokalen gør også sit for at opnå det brutale udtryk, men de to elementer passer ikke rigtigt sammen, og blandt andet nummeret ”The Immaculate Deception” er et eksempel derpå. The Spear of Longinus er et acceptabelt baggrundsmetalalbum, men desværre ikke meget mere end det.

Jeg er fra Amager, cand. mag. i dansk fra Københavns Universitet, og lidt af en musiknørd. Har en forkærlighed for den hårdere rock og metal, men elsker også meget af musikken fra 1960'erne, og har desuden formået at få lidt electronica sneget ind i den stødt voksende albumsamling.