13 & God: Own Your Ghost

Fejlcastet transkontinental supergruppe

Under psedonymet 13 & God gemmer sig det umage par; tyske The Notwist og de californiske Anticon-drenge Themselves. Jeg er stor fan af The Notwist´s indietronica, men er ikke udpræget nede med hiphoppen, så det var med en vis spænding jeg gik til Own Your Ghost. Desværre må jeg erkende, at det i min optik havde været bedst ikke at blande farver i dette projekt. En spændende tanke på papiret javist, men i praksis fungerer det langtfra optimalt.

Jeg synes ikke rigtigt Themselves tilføjer noget godt til The Notwist’s univers og det kommer aldrig for alvor til at gå op i en brugbar enhed. Måske undtagen på ”Death Minor”, som er en forrygende og virkningsfuld kollaboration. Her åbner en grandios effektfuld og slæbende smuk triphop med et flot og opulent stryger- og blæserarrangement, der fader ud i en saftig blå elektroblues. Adam Doseone Drucker´s vokal er her henlagt til en reciterende radio-voiceover i stedet for gængs hiphopflow og det klæder musikken nævneværdigt. Doseone har i øvrigt en brandirriterende vokal, lidt i samme boldgade som Tricky bare væsentligt mere nasal og nærmest vrængende i sit udtryk.

Måske savner jeg bare et nyt udspil fra The Notwist, for jeg higer og suger af det bands bidrag på albummet. På ”It´s Own Sun”, ”Oldage” og ”Beat On Us”, står tyskerne alene – i hvert fald på den vokale front med Markus Acher’s klejne men berigende stemme – og her løfter albummet sig markant. Særligt de to sidstnævnte er stærke fortryllende sange som bestemt ville glimre under The Notwist´s egen signatur. På disse indie-hymner lyder germanerne fuldt ud så godt, som på mesterværket Neon Golden, nemlig som små melankolske lullabies med lune elektroniske klange og sprøde, dansable, men sørgmodige guitarklange og basstrofer. På én gang lidt indadvendt uden kæmpe armbevægelser og hamrende melodiøst.

Ellers gør den krautede, medlevende ”Et Tu” sig udmærket, men så stopper de pæne ord også, for mixet af varme organiske indietoner og Doseone´s kringelkrogede og noget aparte rapvokal er ikke et match made in heaven.

De to Acher brødre må se at få gang i deres vellykkede indietronica-blueprint under eget navn igen, for det er efterhånden tre år siden de leverede den fine The Devil, You + Me og ni år siden de ramte bulls eye med den skoledannende Neon Golden.

, ,