Anna Kruse: Lyckokatt

annakruse-lyckokatt2009-3000x300

Intens nordisk jazz-debut

Hun er opvokset i Sverige, bosiddende i Danmark, og hendes debutalbum Lyckokatt er sammensat med hjælp fra musikere fra de to hjemlande og Norge. På den måde kan man tale om en rendyrket nordisk udgivelse fra sangerinden Anna Kruse, der tilmed har brugt digte fra den modernistiske svensk/finske digter Edith Sødergran som tekstmæssigt udgangspunkt til sine dragende og stærkt intime kompositioner.

Det er jazzmusik med stærke stemninger og til tider glasklare melodilinjer, der er det mest kendetegnende ved Anna Kruses debutalbum, og med sine 7 musikere bag sig har hun et aldeles velspillende akkompagnement, der aldrig stjæler fokus fra sangene, der på trods af at teksterne er skrevet af den nu afdøde Sødergran, der levede et kort liv fra 1892 til 1923, er usædvanligt personlige og fortættede.

Sødergrans digte har tilsyneladende dannet ordmæssigt lydspor til Anna Kruses liv, og det er angiveligt derfor, at det i den grad lykkes Anna Kruse at gøre digtene til sine egne. De afdæmpede rhodes og blæserstykker spiller fornemt sammen – for eksempel på ”Tidlig Gryning”, mens der gives plads til lidt større musikalsk udfoldelse på enkelte andre numre.

De melodiske højdepunkter findes på den fine ”Det Underliga Havet” og ikke mindst den ganske fænomenale ”Stranddikt I”. Det er ofte sørgmodigt, men alligevel med en så livsbekræftende tone, at man fornemmer, at man på albummets 64 minutters spilletid når omkring de fleste stemningsmæssige afkroge, der findes i et almindeligt liv.

Det gør Lyckokatt til et meget voksent og meget vellykket album. En anelse mere vægt på de stærke melodier havde åbnet for en lidt større tilgængelighed, men selvom Anna Kruse har begået et album, der nok kun trækkes frem til specielle stemninger og lejligheder, så er det helt bestemt et meget anbefalelsesværdigt resultat, der er kommet ud af den hybrid-nordiske sangerinde.

Tags from the story

Skriv et svar