Arcade Fire: Neon Bible

cover-arcadefire-neonbible-2007-300x300

Fremragende toer af Arcade Fire

Arcade Fire lagde først Amerika og siden resten af verden for sine indiefødder med albummet Funeral, der kom på gaden tilbage i 2004. Forventningerne var derfor også mere end store inden udgivelsen af efterfølgeren Neon Bible, der skulle vise om det syv mand store canadiske band kunne leve op til sig selv og det tårnhøje niveau de havde lagt for dagen.

Albummet sparkes på fornem vis i gang med ”Black Mirror”. Nummeret lægger faretruende stille ud, men vokser i intensitet i takt med at sekunderne går og ender ud i at være ret storladent. Nummeret sluttes af med lyden af bomber der sprænger i det fjerne, og dermed af Neon Bible skudt i gang! Næste nummer er det energiske ”Keep the Car Running”, hvor instrumenterne nærmest står i kø for at få overtaget, alt i mens sanger Win Butler med sin karakteristiske vokal holder det hele sammen på en måde der er de færreste forundt.

Neon Bible emmer af flotte numre, der egentligt alle burde nævnes ved navn. Et af disse er i høj grad første single ”Intervention”, der inkorporerer kirkeorgel og et nærmest ceremonielt strengearrangement til at understøtte fortællingen om religion og krig: ”Working for the Church while your life falls apart / Singin’ hallelujah with the fear in your heart”.

Ud over at Arcade Fire måske er blevet en smule mere tilgængelige og genremæssigt favner bredere, er der ikke sket meget siden vi hørte fra dem sidst. De er stadig mørke og uforudsigelige i den måde de bygger sange op på, og det storladne er fortsat i højsædet. Og, ikke mindst, så leverer Arcade Fire stadig noget af det bedste og mest holdbare indierock der er at finde på et næsten overophedet indiemarked.

Arcade Fire når med Neon Bible ikke helt op på siden af debuten, men det er tæt på, og selvom forventningerne til dette album var store, så skuffer septetten fra Montreal bestemt ikke. Kunne du lide Funeral så bør du også anskaffe dig det nye album – og er du bare en smule musikinteresseret og har du slet ingen anelse om hvem dette canadiske band er, så venter der dig en mindre åbenbaring.