Bad Religion: Christmas Songs

cover-BadReligion-ChristmasSongs-2013-300x300

Julemusik fra Bad Religion!?

Bad Religion er som navnet antyder ikke et religiøst band. Snarere tværtimod, og udover at synge om emnet – bl.a. på det fremragende nummer ”The Answer” fra det ligeså fremragende album Generator (1992) – har sanger og doktor i zoologi Greg Graffin også skrevet flere bøger, der berører emnet religion samt medvirket i en form for samtalebog med den kristne Preston Jones med titlen Is Belief in God Good, Bad or Irrelevant? A Professor and Punk Rocker Discuss Science, Religion, Naturalism & Christianity.

Hvis et album med julesange skulle være relevant for Bad Religion – eller vel egentligt for ethvert punkband? – så må det være indspillet med en vis ironi, eller sangene være omskrevet!? Men det er på ingen måde tilfældet med nærværende ni numre lange album, der så vidt jeg kan høre er tro mod originalerne, med den undtagelse, at det er sat ind i Bad Religions musikalske univers. Tempoet er altså væsentligt højere, og Greg Graffins karakteristiske vokal er allestedsværende. Enhver med kendskab til Bad Religion vil fra første tone kunne gætte, at der var tale om et Bad Religion album. Og det på trods af, at de første 32 sekunder af albummets åbner ”Hark! The Herald Angels Sing” synges a capella, hvilket selvfølgelig er oplagt for et julealbum.

Med undtagelse af ”White Christmas”, så fungerer de valgte julesange virkelig godt i Bad Religions hænder. Et nummer som det smukke “God Rest You Merry, Gentlemen” gør det overraskende godt i det høje tempo, og det samme kan i høj grad siges om ”Oh Come, Oh Come Emmanuel”.

Albummet afsluttes med et nyt mix af ”American Jesus” fra Recipe of Hate (1993). Et dejligt genhør, men hvorfor indeholder albummet en af bandets egne kompositioner? Det er ikke en julesang, så årsagen må ligge i sangens budskab. I nummeret tages der afstand fra den måde USA af og til retfærdiggør handlinger med henvisning til religion. Skal det tolkes som, at Bad Religion stadig tager afstand fra den rolle religion spiller, men at de med albummet og valget af sange samtidig anerkender, at religion har været årsag til et utal af smukke sange? Eller er det hele bare en gimmick?