Citizens!: Here We Are

En tynd, men ganske frisk, kop te

London-baserede Citizens! debuterer med albummet Here We Are, og her har de været heldige at have fået en allieret i form af Alex Kapranos. Franz Ferdinand-forsangeren har siddet i producerstolen under indspilningen af de unge englænderes debut – og det kan høres.

Citizens! har kastet sig ud i en omgang semi-elektronisk indiepop, som flere steder kan sætte skub i dansebenene. Man kan ikke tale om eksplosive omkvæd hos Citizens!, men lad os kalde dem for små knaldperler. Den iørefaldende melodi er i højsæde, og den energiudladning og kækhed, der trods alt også findes, leder uundgåeligt tankerne hen mod Alex Kapranos og Franz Ferdinand – dog i en noget tyndere og blegere version. En mere svedig bas og nogle mere markante tørre trommer, ville have lagt en bund, som ville have klædt Citizens!. Englændernes musik er både frisk og sympatisk, men når det kommer til originalitet og kant, så kommer Citizens! til kort. Det mest unikke og genkendelige ved musikken er Tom Burkes lyse drengede vokal, men udover det er Here We Are en tynd kop te.

Det er ungt, friskt og ganske iørefaldende, og jeg er ikke i tvivl om, at Citizens’ har det formål, at kaste lidt farve over indiescenen – og de lader til at have det sjovt med det. De er desværre landet et sted, hvor musikken synes halvhjertet og uden pondus. Man kan såmænd godt blive fanget af melodierne, og man kan smile af kækheden og friskheden i tekst og musik, men Here We Are er ikke langtidsholdbar. Du vil sikkert kunne gynge og nynne med, men du vil lige så sikkert have glemt det hele kort tid efter.

,