Daniel Johnston: Is And Always Was

cover-danieljohnston-isandalwayswas-2009-300x300

Velproduceret Daniel Johnston

Den mentalt syge Daniel Johnston har længe været lidt af en kult-favorit i musikermiljøet. Fanlisten tæller så prominente navne som Tom Waits, Beck og ikke mindst afdøde Kurt Cobain. Og på Late Great Daniel Johnston: Discovered Covered bliver hans numre fortolket af bland andre Bright Eyes, M. Ward, Eels, Death Cab For Cutie, TV on the Radio, Flaming Lips og mange flere. Melodierne har egentligt altid været der, men Johnstons trang til at gøre musikken så lo-fi som overhovedet muligt har formentligt stået i vejen for et større gennembrud. Dét og så hans excentriske natur.

Is And Always Was har Daniel Johnston haft Jason Falkner til at producere. Falkner har tidligere siddet bag knapperne for Beck, Air og Paul McCartney og hans produktion af albummet gør Johnston tilgængelig for andre end de allermest musiknørdede. Lyt for eksempel til ”I Had Lost My Mind”, der er en genfortolkning af Johnstons nummer af samme titel fra albummet Don’t Be Scared (1982). Nyfortolkningen er både poppet og skramlet – og meget langt fra originalen.

“I’m just a psycho trying to write a song”, synger Johnston på åbneren “Mind Movies”. Det lykkes meget godt! Sange som “Fake Records of Rock N Roll”, “Without You” og “High Horse” er fremragende og viser hovedpersonen fra sin hidtil bedste side.

Falkner har tilført Johnstons sange en poppet lyd, der gør hans folksange tilgængelige for et bredere publikum, og man behøver ikke længere at grave de gode melodier frem selv. At Johnston stadig ikke er den store sanger gør ikke noget, for sammen med hans forhistorie giver vokalen sangene et ekstra skud autencitet.