Drive-By Truckers: A Blessing and a Curse

cover-drive-bytruckers-ablessingandacurse-2006-300x300

Solid southern rock fra Alabamas finest

Det nyeste album fra Drive-By Truckers åbnes af et nummer, der lige så godt kunne have været skrevet og fremført af Wilco eller måske The Replacements, der sammen med Lynyrd Skynyrd i høj grad er en af bandets gennemgående inspirationskilder. ”Feb 14” er et udmærket nummer, men med det efterfølgende ”Gravity’s Gone” træder de ’rigtige’ Drive-By Truckers frem, på et nummer skrevet af Mike Cooley, der desværre er underrepræsenteret på dette album.

So I’ll meet you at the bottom if there really is one
They always told me when you hit it you’ll know it
But I’ve been falling so long it’s like gravity’s gone and I’m just floating

Sådan lyder en del af teksten på nummeret, og det rammer vel egentligt den generelle stemning, der er på albummet, ganske godt.

Drive-By Truckers er formentligt ukendt blandt de fleste her i landet, men i USA er bandet bredt (aner)kendt blandt country- og southern rockfans, og A Blessing and a Curse er rent faktisk bandets syvende album. På dette album er deres southern twang lagt en smule på hylden til fordel for et lidt mere traditionelt rockende udtryk – uden det på nogen måde kan kaldes traditionel rock, for countryelementerne er bestemt stadig til stede.

Med tre guitarister er det selvsagt guitarerne, som præger albummets numre, der er skrevet af bandets tre sangskrivere, guitarister og sangere Patterson Hood, Jason Isbell og førnævnte Mike Cooley, der udover ”Gravity’s Gone” også har skrevet albummets eneste akustiske nummer, ”Space City”. Som modpol til ”Space City” står den guitarrockende ”Wednesday”, der giver fuld valuta for de tre implicerede guitarer. Med tre sangere og sangskrivere, der i det store hele har hver sin stil, bliver et album med Drive-By Truckers ofte malet med en bred palet, der i dette tilfælde udover de to førnævnte sange også bringer os forbi den stille ”Goodbye”, den folkede ”Little Bonnie”, mid-tempo-nummret ”Daylight” og ”A World of Hurt”, der bringer spoken word med ind i billedet.

Men mest af alt er det med guitarerne i front, at Drive-By Truckers med A Blessing and a Curse leverer et solidt syvende album – uden dog at bære nyt ved til det i forvejen flot brændende bål.