Drive-By Truckers: Brighter Than Creation’s Dark

cover-drive-bytruckers-brighterthancreationsdark-2008-300x300

Fremragende album fra americas finest

Med Brighter Than Creation’s Dark leverer Drive-By Truckers sit bedste album til dato. På nitten sange, der strækker sig over 75 minutter, udgyder Drive-By Truckers uforfalsket southern rock, der imponerende nok fængsler sin lytter fra start til slut. Ikke dårligt af et band, der siden seneste udgivelse har mistet sin ene guitarist, sanger og primære sangskriver Jason Isbell. Tabet af Isbell har ikke skadet Drive-By Truckers, men blot givet mere plads til bandets øvrige sangskrivere og sangere Patterson Hood og Mike Cooley, og derudover er Isbells nu tidligere kone Shonna Tucker trådt ind på banen som både sangskriver og vokalist. Det gør hun så godt, at det kan undre, at det først er nu hun får plads til at folde sig ud med en stemme og sangskrivning, der ikke ligger langt fra Neko Cases.

Brighter Than Creation’s Dark er et overflødighedshorn af gode melodier og fængslende tekster. Cooley leverer lige-ud-af-landevejen rock, mens Hood har lidt mere country over sin sangskrivning – og Tucker er fremragende på de to luftige ballader hun bl.a. bidrager med. Drive-By Truckers består af tre sangskrivere, der på sine bedste numre befinder sig i toppen af superligaen. Og med tre så dygtige sangskrivere, så er det egentligt ikke noget under, at de kan mønstre et album med nitten numre, der har et så gennemgående højt niveau – det er kun Patterson Hoods ”You And Your Crystal Meth” der er ramt ved siden af.