Er de sjældne: Lyserød Lyseblå Beige

cover-erdesjaeldne-lyseroedlyseblaabeige-2009-300x3001

Forrygende album fra Hørslev/Sandnes

Er de sjældne er et poetisk/musikalsk samarbejde mellem forfatter Lene Hørslevs og sanger/sangskriver Solveig Sandnes; Hørslev leverer poesien og Sandnes musikken. Og hvis man ikke allerede har gættet det ud fra karakteren, så er samarbejdet særdeles vellykket!

Musikken blander på fornem vis gammeldags håndspillede instrumenter som ukulele og guitar med omnichord og sart elektronik. Resultatet står funklende klart og kombineret med Sandnes’ fløjlsbløde, til tider højtsvævende, vokal, samt Hørslevs lyrik, der ikke sjældent henter inspiration fra naturen (og især fugle!), føler man sig hensat til smukke dage i ensom- eller tosomhed ude i det fri.

Bedst er trekantsdramaet, der udfolder sig i ”Spurvehøg”, hvor hovedpersonen bliver droppet til fordel for en spurvehøg, hvilket hun ikke helt forstår – men ”spurvehøgen er faktisk et klogt dyr”, lyder svaret. En helt igennem fremragende tekst, der tilført en simpel melodi og Sandnes’ behagelige vokal og flotte vokalharmonier går op i en højere helhed. Vokalharmonierne er, ligesom fuglene, et gennemgående tema, og der er heller ikke en finger at sætte på disse. De er sød musik for øregangene, og så fungerer de også rigtig godt live.

Blandt albummets andre rigtig gode numre er ”Selv den bedste båd kan kæntre”, ”Fødder” og ”Løgn”. Albummet varer blot 31 minutter, men når alle sangene er af den kvalitet som de er på Lyserød Lyseblå Beige, så gør det slet ikke noget. Hellere det end at skulle zappe forbi numre man alligevel højst gider høre et par gange.

Lyserød Lyseblå Beige udkommer på vinyl og digital download.

,