Foxy Shazam: Introducing

Foxy Shazam brager igennem med intens piano-punk

Af og til kommer der et band ind fra højre og tager én med bukserne nede om anklerne. Det har Foxy Shazam netop gjort ved mig! Med fandenivoldsk piano-punk sender Foxy Shazam det ene dansable og festfyldte nummer efter det andet lige ud i ansigtet på lytteren. Det lyder lidt i retning af Scissor Sisters møder Gogol Bordello, eller som Modest Mouse, der leger med Queen.

Festen begynder allerede på åbningsnummeret ”Introducing Foxy”, men tager for alvor fart på albummets andet nummer, ”The Rocketeer”, der er et sandt festfyrværkeri af galopperende piano, hardcore riffs og med et sing-a-long omkvæd, der er som skabt til at blive spillet live. ”Five four three two one blast off,” lyder det og festen er for længst i gang. Senere møder man det lynhurtige hardcore-inspirerede nummer ”It’s Hair Smelled Like Bonfire”, der ikke ligger langt fra hvad man ville kunne forvente fra et band som The Blood Brothers.

”It’s Hair Smelled Like Bonfire” følges op af albummets måske bedste nummer, ”Red Cape Diver”, der er endnu et catchy pianodrevet et af slagsen. Det indledes af en afdæmpet pianosolo, men som nummeret skrider frem bliver det hurtigere og mere intenst mens sanger Eric Nally skriger lungerne ud til at afdæmpet kor af ”Ah-ah-aha-ahhhh”. Det efterfølgende nummer, ”Yes! Yes! Yes!” indledes i bedste rock ’n roll stil med: ”I can’t control my feet, feel like moving, yeah / Follow my lead, baby your grooving”, og nummeret er da også som skabt til dansegulvet, hvilket det næste i rækken, ”Ghost Animals” også er. Men det er ikke lakskoene, der skal luftes, for efter en aften i selskab med Foxy Shazam er de med garanti ikke meget værd længere.

F oxy Shazam er klart bedst når de skruer op for tempoet, og en lille smule mere hardcore ville faktisk have pyntet på det samlede resultat. Og så skulle albummets to dårligste numre, de mere afdæmpede ”The Science of Love” og ”Cool”, have været holdt helt ude af tracklisten. Men det bliver der måske rådet bod på live, for bandet har et ry for at give den maksimum gas på scenen.