Gov’t Mule: By a Thread

cover-govtmule-byathread-2009-300x300

Lækkert sydstats-lir

Der er stadig et stykke vej til at Gov’t Mule (udtales Government Mule) er på alles læber i Europa, men i USA hvor bandet hører hjemme, er det en anden historie. I de varme, blueselskende sydstater er Gov’t Mule et stort navn, særligt på grund af den direkte forbindelse til The Allman Brothers Band der nærmest må betegnes som et af de allerstørste bands inden for genren Southern Rock (der er jo også lige Lynyrd Skynyrd). Den genre har aldrig rigtig fundet fodfæste i Danmark, måske forbi vi i bund og grund ikke helt kan relatere os til de følelser og ikke mindst politiske holdninger som oftest karakteriserer teksterne hos de grupper som vajer sydstatsflaget.

Medlemmerne i Gov’t Mule har spillet i årevis og er nogle af de ældste rotter i faget. Det er da også med tydelig kompetence, at den beskidte blues på By a Thread eksekveres. På åbningsnummeret får gruppen assistance af Billy Gibbons fra ZZ Top der leverer knivskarpe strenge på det herligt rockende ”Broke Down on the Brazos”. Gov’t Mule bevæger sig i nærheden af den blues-rock som både Jimi Hendrix, Led Zeppelin og Humble Pie har været med til at præge, dvs. klassisk blues rock med et touch af 60’er psykedelika (hør bare ”World Wake Up” og ”Inside Outside Woman Blues #3”) og det fungerer fremragende på denne plade som er indspillet i selveste Willie Nelsons eget studie i Texas. Man kan næsten fornemme atmosfæren.

Den ærkeamerikanske blues-rock med lige dele elektriske Les Pauls og akustiske guitarer finder det perfekte udtryk i sange som ”Railroad Boy” og balladen ”Forevermore”, hvor forsanger og chef-arkitekten Warren Hayes viser pondus som både guitarist og sanger. Gov’t Mule kan varmt anbefales selvom Southern Rock ikke er enhvers kop cowboyder-kaffe, men hvis du lukker øjnene og lytter til ”Railroad Boy”, vil jeg næsten vædde med, at du vil drømme dig hen i en godsvogn på vej gennem Texas’ solbrændte landskab.