Iron & Wine: Woman King EP

En prægtig EP fra Iron & Wine

Den hviskende Samuel Beam, der udgiver musik under navnet Iron & Wine, har med Woman King EP udgivet sin flotteste samling af sange til dato. Det på trods af at hans to tidligere albums ”The Creek Drank The Cradle” (2002) og ”Our Endless Numbered Days” (2004) hører til mine favoritter fra de pågældende år. På Woman King EP har Iron & Wine definitivt bevæget sig væk fra den lo-fi, der prægede det første album, og Iron & Wine anno 2005 lyder faktisk mere som et band end et solo-projekt. Albummets 6 sange, der er fordelt på 24 minutter, er fyldt op med akustisk guitar, banjo, violin, piano og meget mere. Albummet er primært akustisk, men både slide guitar og elektrisk guitar finder til tider vej ind på albummet. Flottest af det hele er de prægtige vokalharmonier og det væld af percussion, der ledsager sangene. Tempoet er skruet en anelse i vejret – uden man ligefrem kan kalde det hurtigt! – og sangene er mere varieret end det har været tilfældet med Iron & Wine tidligere. En udvikling undertegnede bifalder og som med al tydelighed viser, at Samuel Beam er andet (og mere!!!) end blot endnu en Will Oldham-klon. Det er svært at vælge nogle af numrene ud frem for andre, men de to numre jeg har lyttet mest til er ”Jezebel” og ”Hangs Like Heaven”. Jezebel er et stille nummer, der med sin stille banjo, piano og akustiske guitar giver én lyst til at lægge sig ned på ryggen og lade tankerne flyde. ”Hangs Like Heaven” er derimod et nummer, hvor man ikke kan lade være med at lade fødderne og overkroppen bevæge sig i takt til musikken. To numre, der tydeligt viser at Samuel Beam er en sangskriver ud over det sædvanlige. Men blandt disse 6 numre er det egentligt unfair at vælge to ud – de skal alle høres.

Efter at have hørt Iron & Wines EP igennem et utal af gange er ”wow” nok det, der beskriver min entusiasme bedst. Woman King EP består af 6 fantastiske sange og man kan ikke være andet end glad for, at Samuel Beam har kunnet modstå den fristelse, det må have været at putte et par ekstra numre på bare for at udgive at regulært album. Iron & Wine har ændret sin stil, og jeg kan slet ikke vente på at høre mere…WOW.

,