James Walbourne: The Hill

Pernice Brothers-medlem går solo

James Walbourne har spillet guitar for bl.a. The Pretenders, Jerry Lee Lewis og The Pernice Brothers. Nu er han gået solo og har udgivet et traditionelt singer-songwriter-album, der læner sig solidt op af contrymusikkens dyder. Forvent derfor ikke nogen former for guitarekvilibrisme på nærværende album.

James Walbournes vokal er lettere rusten og minder en smule om Tim Eastons eller måske Jeff Kleins. Desværre er hans sangskrivning ikke oppe i samme højde. Sangene er simple, hvilket ikke er et problem i sig selv, men The Hill giver mere indtryk af musikalsk legeplads end af helstøbt album. Det føles som at lytte til skitser, der er blevet indspillet i et godt studie. Ikke for nedbarberet, men heller ikke helt færdigt. Det er en skam, for det melodiske materiale på fx åbneren ”The Hill”, den poppede countrysang ”Northern Heights” og den bluesede ”Waiting Room Blues” er faktisk ganske godt. Det bliver bare ikke fuldt til dørs.

James Walbourne, og hvem der ellers har været i studiet med ham, har uden tvivl haft det sjovt under indspilningerne, men for mig som lytter giver albummet ikke meget fra sig. James Walbournes debut er langt fra nogen fiasko, men når en guitarrist som ham laver et soloalbum kunne man godt have forventet noget mere. Især når han har stemmen til det.