Julian Casablancas: Phrazes For The Young

cover-juliancasablancas-phrazesfortheyoung-2009-300x300

Succesfuldt soloalbum fra The Strokes’ forsanger

Efter at Albert Hammond Jr. har udgivet to albums i eget navn, Nikalai Fraiture et album under navnet Nickel Eye og Fabrizio Moretti et album med bandet Little Joy, så er det nu blevet frontmand Julian Casablancas’ tur til at bryde ud af The Strokes og prøve kræfter på egen hånd.

På grund af Casablancas karakteristiske dovne og tilbagelænede vokal er det tydeligt, at det er forsangeren fra The Strokes der står bag, og musikken har også flere steder samme drive som når signaturen hedder The Strokes. Således ligger åbneren ”Out of the Blue” ikke særlig langt fra First Impressions of Earth (2006). Forskellen på Casablancas solo er, at der er skruet ned for tempoet og op for de elektroniske elementer. Garagerocken er helt væk og udtrykket er forholdsvis afdæmpet og langt mere luftigt og mindre massivt end når Casablancas spiller med og skriver sange for The Strokes. Det fungerer, og især albummets første fem numre falder godt ud. Heriblandt er den dansable første single ”11th Dimension”, der allerede har sikret Julian Casablancas et mindre hit og den overraskende countryinficerede ”Ludlow St.”, der viser ham fra en helt tredje side.

Niveauet falder desværre lidt på de sidste tre af albummets otte numre, men det rører ikke ved, at Julian Casablanca har udgivet det bedste Strokes spin-off-album indtil nu. Nu mangler kun guitarist Nick Valensi at vise, at han også kan udenfor The Strokes’ trygge rammer, og så må der gerne snart komme et nyt The Strokes album.

,