Killswitch Engage: Killswitch Engage

cover-killswitchengage-killswitchengage-2009-300x300

Still rockin’

Killswitch Engage er bestemt ikke det mest originale metalalbum der er blevet udgivet i år. Men når man leverer et så gennemgående højt niveau som det er tilfældet på deres nye selvbetitlede album, så gør det faktisk ikke noget. Og når man så krydrer det med så forskellige numre som ”Start Over”, ”Reckoning”, ”A Light In a Darkened World” og ”Take Me Away”, ja, så har man faktisk et album, der ligger langt over hvad de fleste ligesindede bands kan levere.

Stilen er blevet venligere for sarte ører og mere europæisk i sit udtryk. For eksempel lyder ”A Light In A Darkened Room” som en moderne form for New Wave Of British Heavy Metal, og guitarerne får flere steder lidt mere plads til at tordne melodisk derudaf. Derudover er der også mere ’classic rock’ at spore på Killswitch Engage, der i øvrigt er bandets andet af fem album, der har bandnavnet som titel. Og så er der balladen ”The Return” hvor den fremragende vokalist Howard Jones synger med ren vokal.

Nu skal man ikke tro, at killswitch Engage er faldet helt af på den, for albummet emmer af metal, og man skal ikke andet end høre de første toner af albumåbneren ”Never Again” for at høre at der stadig er spræl i den amerikanske metalkvartet. Og sådan er det faktisk hele vejen. Masser af spræl, men med små afstikkere til andre stemninger, hvilket gør, at man ikke sådan lige bliver træt af albummet.

Killswitch Engage er helt klart blevet mere kommercielle i sit udtryk, men sangskrivningen er stadig af høj kvalitet og der rockes stadig, hvor rockes skal, så det med det kommercielle gør slet ikke noget. Måske er det kun sundt for bandet at videreudvikle sig – hvad enten det er i den ene eller den anden retning.