Lilyphone: Heavy Coat

Mere kantet og elektrisk countrypop

Den danske kvartet Lilyphone er aktuel med bandets andet album. Fra den sødmefulde og nydelige countrypop på debutalbummet, har Lilyphone bevæget sig ind i en lidt mere kantet og elektrisk del af genren, og det klæder både bandet og sangerinden Marie Keis Uhre.

På debutalbummet var det som om, at det musikalske udtryk var bygget op omkring Marie Keis Uhres fine og pæne vokal, og det gav på flere måder et lidt for glat og poleret udtryk. Marie Keis Uhre er stadig bandets klare omdrejningspunkt, men tag ikke fejl, for netop fordi hun får mere modspil end medspil fra sine tre bandkompagnoner, så vokser både hun og bandets samlede udtryk til noget, der er langt mere interessant, og som sine steder giver minder om Nina Person fra Cardigans.

Bevares, det er stadig den fine og iørefaldende sang, der er den store styrke hos Lilyphone, og den er der fortsat masser af plads til. Åbningsnummeret ”This Heart” er for eksempel ganske old school melodisk og melankolsk countrypop, men på et nummer som ”Lovers Bite” twistes den pæne popoverflade gennem en rastløs og sprød indie-lydende guitar.

”Troublemaker” er en poppet sang med et drømmende udtryk, der minder mig om Lovebites og Solveig Sandnes fra snart gamle dage, mens den bluesede smudsighed på det elektriske titelnummer ”Heavy Coat” er meget velfungerende. På hit-siden er ”A Heart That Beats” nok det allerbedste bud, hvor der både er plads til den gode melodi, den skarpe kant og en fin balance mellem det rockede og det poppede udtryk.

Lilyphone har masser af kvalitet, og det klæder i allerhøjeste grad bandet, at der er kommet lidt mere spræl og kant over udtrykket, end det var tilfældet på debuten. Derfor fortjener Lilyphone opmærksomhed omkring dette album, der viser vejen for den videre udvikling. For min skyld må bandet gerne træde et halvt skridt længere ind i den kantede verden – men omvendt må det heller ikke ske på bekostning af den store sangskrivningsmæssige styrke, der er bandets helt store force.

,