Martha Wainwright: Martha Wainwright

cover-marthawainwright-marthawainwright-2005-300x300

Endnu en Wainwright

Martha Wainwright er datter af Loudon Wainwright III og Kate McGarrigle og lillesøster til Rufus Wainwright, der tilsammen har udgivet omkring 30 studiealbums. At Martha er musikalsk er der derfor ikke noget mærkeligt i – det mærkelige er snarere, at der er gået 29 år, inden hun udgiver sit første fuldlængde album.

Det er et klassisk singer-songwriter album i stil som Joni Mitchell. Især ”Don’t Forget” og ”Factory” lægger sig tæt op af Joni Mitchells måde at skrive og synge sange på. Albummet er fyldt med flotte tekster og gode melodier, der primært er bygget op omkring guitar og piano.

Der er en vis melankoli at spore på mange af numrene. Som for eksempel på den stille ballade, ”Far Away”, der åbner albummet, og hvor hun synger: ”I have no children / I have no husband / I have no reason to be alive / Oh give me one” eller på den smukke ”This Life”: ”This life is boring / This life right now is snoring / But that’s alright, that’s okay / It’s still worth living / When it is not / I got the gun for my head / Wounds the brain, free instead.” Men senere synger hun, at hun aldrig kunne trykke på aftrækkeren. Når man lytter til teksterne har man en fornemmelse af, at de handler om Martha selv, som for eksempel ”Bloody Mother Fucking Asshole”, der ifølge hende selv er dedikeret til hendes far (familien Wainwright har det med at dedikere knap så flatterende sange til hinanden). Men heldigvis for Martha Wainwright bliver hverken musikken eller teksterne aldrig helt sorte, og der er altid et håb at spore i dem.

På ”The Maker”, der er et af albummets bedste numre, har Martha taget sin bror Rufus med på baggrunds harmonivokal.

Martha Wainwright har skabt en flot debut med en masse gode numre, men også med et par knap så gode. Skal man vælge mellem de tre seneste skud fra familien-Wainwright: Rufus’ ”Want Two”, Loudons ”Here Come the Choppers” og Marthas debut vil jeg stærkt anbefale Martha Wainwright. Det er et album, der lover godt for fremtiden.

Denne anmeldelse blev bragt første gang den 2. maj, men på grund af albummet først er kommet i dansk distribution nu, har vi valgt at bringe den endnu en gang.