Miss Li: Dancing The Whole Way Home

cover-missli-dancingthewholewayhome-2009-300x300

Rar svensk pop pop pop

At Sverige er milevidt foran Danmark hvad angår veldrejet popmusik bliver demonstreret endnu en gang med Miss Li’s nye album, Dancing The Whole Way Home, der består af en lang række skønne popnumre; som fx ”Polythene Queen”, ”Is This The End”, ”I Heard of a Girl” og ”Dirty Old Man”, der alle ville kunne gøre det rigtig godt i radioen. Når man, som Miss Li, balancerer på kantet til kedelig radiovenlig pop, så risikerer man dog at falde ned på den forkerte side, og det er desværre også tilfældet med Miss Li, der dermed også leverer et par missere, der er ulidelige at lytte til i længden. Det meste er dog rigtig godt og langtidsholdbart.

Stilen er pop. Men med små skæve vridninger hist og her peppet op med blæsere og strygere. På nogle af sangene er tempoet skruet helt ned, mens det på andre er skruet gevaldigt op som for eksempel på ”Bourgeois Shangri-La”, der er en ganske fin duet med 20-årige Amanda Jenssen, der blev nummer to i den svenske version af Idols i 2007.

Selvom Dancing The Whole Way Home er et popalbum, så hører det til de mere udfordrende af slagsen – uden på nogen måde at kunne skræmme nogen væk dog. Miss Li, eller Linda Carlsson som er hendes borgerlige navn, har formået at lægge så mange forskellige instrumenter ind, at man, når man bliver træt af ’bare’ at lytte til melodierne, kan gå på ’instrumentjagt’. Og her vil man blandt andet kunne finde instrumenter som saxofon, viola, violin, trompet, trombone, cello