Okkervil River: Black Sheep Boy

cover-okkervilriver-blacksheepboy-2005-300x300

Det hidtil bedste album fra Okkervil River

Will Robison Sheff og resten af det amerikanske band Okkervil River er klar med sit fjerde og hidtil bedste album. Der er tale om et koncept-album, som er bygget op omkring Tim Hardins ”Black Sheep Boy”. Albummet åbnes da også med et cover af ”Black Sheep Boy”, der oprindeligt blev skrevet og indspillet af den oversete sangskriver Tim Hardin i 1967. Efter den flotte fortolkning af ”Black Sheep Boy”, der dog ikke bibringer sangen noget nyt kommer et af albummets højdepunkter allerede i form af sang nummer to. ”For Real” hedder nummeret og det starter med teksten: ”Some nights I thirst for real blood, for real knives, for real cries. And then the flash from real guns in real life really fills my mind”. Det er et fantastisk rockende nummer med en tekst, der rammer en lige i hjertet. Og netop Will Sheffs tekster spiller en stor rolle i Okkervil Rivers univers. De er melankolske og opfindsomme, forfalder aldrig til det banale og så fungerer de som små noveller, som man også kender det fra Willy Vlautin fra Richmond Fontaine.
Stilen ligger et sted imellem folk-rock og alternative country, og musikken er til tider stille og rolig for i næste øjeblik at blive larmende og rocket med Will Sheff, der nærmest råber eller skriger teksten ud, som det er tilfældet på den syrlige sang, ”Black”, hvor Will Sheff skriger: ”And I tell you like before, that you should wreck his life the way that he wrecked yours.” Eller hvad med det hjerteskærende nummer ”Song Of Our So-Called Friend” hvor der synges: ”Your face’s falling tears, to me they’re lovely and they’re dear, though you don’t love me and it’s clear, that I will never see you in my arms” – av. Det melankolske er i højsædet uden at kamme over og blive til selvmedlidenhed og alle sangene bliver sunget med Will Sheffs nærværende og ømme stemme.

På ”Black Sheep Boy” beviser Will Sheff, at han er en fremragende historiefortæller og hele herligheden er pakket ind i et rigtig flot cover, der med alt tydelighed viser at dette er et album, der vil andet og mere end blot at underholde. Det er et album fyldt til randen med gode melodier og tekster og kan man lide Wilco eller Richmond Fontaine skal man ikke snyde sig selv for Okkervil River.