Originalt Soundtrack – Songs For A Soundtrack (Simon & Malou)

cover-diversekunstnere-songsforasoundtracksimonogmalau-2009-300x300

Vellykket og selvstændigt soundtrack til Simon & Malou

På forhånd havde jeg – i allerhyggeligste forstand – oparbejdet en let irritation til formålet; Et soundtrack til en film, der med al uønskelig tydelighed er et dansk kopiprodukt af det værste fra amerikansk Tv og ”direkte til video”-film. Simon & Malou præsenterer sig som en romantisk komedie bestående af lige dele sitcom og sæbeopera. Og jeg føler skuffelse da jeg ser at soundtracket søges hypet med baggrund i den omstændighed at det er Cecilie Thomsen, der har kompileret soundtrack. Så er der basis for at promovere soundtracket som sit eget lille projekt i stedet for bare som et soundtrack til en film. Derfor har soundtracket også fået sin egen titel, og derfor har soundtracket ikke bare filmposteren på coveret, men sit eget artwork.

Men jeg må tage det meste af min bittert forventningsfulde negativitet tilbage. Cecilie Thomsen har reelt formået at samle en række populære danske kunstnere, der tilsammen giver projektet en aura, der ikke er entydigt poppet. Det er en positiv overraskelse. Tilsammen leverer de et soundtrack med en række vellykkede indslag, der formår at etablere en lejlighedsvis spændende blanding af nyt & gammelt, vellyd & kant og genindspilninger & nye numre.

Bedst fungerer genindspilningerne, der alle er lavet specielt til soundtracket. C.V. Jørgensen giver sin version af ”Everybody’s Got to Learn Sometime”. Det gør han på charmerende Valbyengelsk, som på en eller anden måde understøtter den melodiøsitet, der gennemstrømmer albummet generelt. Sune Wagner leverer i eget navn sin version af ”Sleepwalk”, som jeg bedst husker fra dengang jeg opdagede kvaliteterne i min fars pladesamling. Her lyder Sune Wagner egentlig mest som Tremolo Beer Gut uden surf, men selv om nummeret er kitchet, har det et godt soundtrack feel. Så det er absolut godkendt. Andetsteds på albummet optræder Sune Wagner sammen med Steen Jørgensen med Everly Brothers’ ”When Will I be Loved” i en lidt uinspireret version, der ikke vil meget andet end sit oprindelige forlæg.

Steen Jørgensen står også for et af albummets mest vellykkede indslag, nemlig hans take på Roxy Musics ”Love is the Drug”. Her kan Steen Jørgensen croone løs uden at lyde for kunstnerisk. Og han gør det næsten ligeså godt som Bryan Ferry, og samtidig væsentligt mindre selvhøjtideligt, men stadig med sømmelig respekt. Soundtrackets to bedste bidrag kommer ikke overraskende fra Tim Christensen, der giver os ”Mandocello” og ”This Will be Our Year”, der kunne være Tim Christensens egne numre, selv om ”This Will be Our Year” lader Tim Christensen fremstå i et mere 60’er-inspireret lys, end vi før har set. Det klæder både ham og nummeret rigtig godt. Desværre sørger Steen Jørgensen på albummets næstsidste nummer nærmest for at kompostere sit samlede bidrag til projektet ved, sammen med Hannah Schneider, at præstere en komisk dårlig indspilning af al reklamefilm-underlægningsmusiks moder, Burt Bacharacs ”(They Long to be) Close to You”. Kelly Jones står for en flot indspilning af ”Sister Rosetta Goes Before Us”, produceret af Tim Christensen.

De to nye numre på albummet når ikke kvaliteten i genindspilningerne, og samtidig giver de albummet en manglende kontinuitet. Det kan godt være at dét netop er meningen, men det kræver en anden indsats af lytteren, som tvinges ind i en mindre umiddelbar relation til musikken, og dét er næppe hensigten med et soundtrack. Det er naturligvis spændende at Bryan Adams har skrevet ”No Time for Love” specielt til formålet – en kedelig 60’er-agtig sag, leveret af Maria Apetri i Thomas Troelsens produktion. Og det er interessant at Kasper Winding og Jonas Bjerre har slået pjalterne sammen som Diamonds for Eyes og giver deres egen ”Talking About it”, der desværre bare lyder som en Mew demo. Men det sker tilsyneladende uden anden anledning end at det bare var muligt. Det var i hvert fald ikke nødvendigt.

Konklusionen må alligevel være at Cecilie Thomsen har kompileret et soundtrack, der fungerer uafhængigt af den film, det er taget fra. Der er gået lidt for meget projekt i den, men når det er sagt, så er projektet mundet ud i et produkt, som både hun og filmen kan være bekendt.

Skriv et svar