Pearly Gate Music: Pearly Gate Music

Flot lo-fi debut fra Zach Tillman

Bag navnet Pearly Gate Music står Zach Tillman, der er yngre bror til Josh Tillman, der udover at være perkussionist i Fleet Foxes også har udgivet hele seks soloalbums med et syvende på vej. Erfaren er lillebror Zach langtfra, og Pearly Gate Music er da også hans debutalbum som soloartist. Selvom man godt kunne tro, at de to brødre ville lyde ens, så er det meget langt fra sandheden. Hvor Josh har en pæn lyd og countrylignende melodier, så bevæger Zach sig mere i noget afdæmpet lo-fi indie, der er meget sparsomt produceret. Også vokalmæssigt ligger de et stykke fra hinanden; Josh’ er afdæmpet, fin og til tider næsten hviskende, Zachs er ren og klar og ligger nok ikke langt fra hans tale-stemme.

Det er Zach Tillmans vokal og guitar, der er i fokus det meste af albummet igennem. At han også kan andet viser han bl.a. på ”Bad Nostalgia”, der er en hymne med højt til loftet og som nemt kunne have været at finde på Fleet Foxes’ repertoire.

Albummet åbnes af den yderst afdæmpede ”Golden Funeral”, der lyder som noget sunget i en kirke mens orgelet summer stille i baggrunden. Egentligt ikke et videre interessant nummer, men vokalen rummer en smuk melodi, der gør, at det vækker ens interesse for hvordan resten af albummet mon lyder. Allerede på det næste nummer er stilen en helt anden. ”Big Escape” er stadig nedbarberet, men tempoet er skruet op og repeterende guitar og trommer hopper af sted akkompagneret af Zachs klare vokal. Tre minutter varer nummeret og man sidder tilbage med en fornemmelse af en noget splittet kunstner, der måske spænder lidt for bredt.

Heldigvis ligger Zachs gennemgående stil mere i forlængelse af ”Big Escape” end af ”Golden Funeral”. Og stilen ligger også mere i forlængelse af Fleet Foxes end af bror Josh. Så holder man af Fleet Foxes og kan man ikke vente på at de udgiver deres andet album, så bør man give Pearly Gate Music. Et nedbarberet Fleet Foxes, eller Fleet Foxes på demo-stadiet i et lidt højere tempo hist og her er nok det Pearly Gate Music lyder mest som. Og det er ganske positivt ment.