Red Warszawa: De 4 Årstider I Nordvest

cover-redwarszawa-de4aarstider-2010-300x300

Øl, fisse og fækalier længe leve

”Du ved godt selv hvor din tunge den skal hen
Den har været der før og den vil komme der igen
To hvide måner der hvor solen ikke skinner
Positionen er korrekt når de rammer dine kinder”

Red Warszawa har for sjette gang smidt et udspil ud til den sagesløse dansker. Forpestet tilværelsen vil nogle mene, lyksaliggjort den evige drengerøv vil andre mene. Ikke at mene noget vil straks være sværere.

De 4 Årstider I Nordvest er Red Warszawa som de altid har lydt, take it or leave it!, hvilket vil sige kopier af metallens hårde hunde, ikke rene kopier, men så stærke inspirationer, at du kan navngive et metalband til hvert nummer. Det hele serveret i en hjemmegjort produktion, som ville få metalperfektionisten Dave Mustaine til at gå bersærkergang i arrigskab over en tilgang til genren, som sætter de seriøse udøvere i et fingerpegende og nedgørende lys.

Gennemkneppede (undskyld udtrykket) metaltravere udsat for perfide og gustne tekster som man enten må elske eller hade, fylder albummets 17 numre.
Fra ”Sut Den Onde Numse”’s oldschool thrash i en olieindsmurt garage version, over ”De 4 Årstider i Nordvest”’s Pantera goes Iron Maiden riffs, mens drengerøvene drikker mjød og la la skråler i ren vikinge-smadderstil, til ”Karry”’s Rammstein keyboardkor, over ”Rapanden Rasmus” i en metallisk fugleinfluenza versionering, til ”Stram Dressur”’s 80er-thrash i en pik og patter udgave. Og sådan løber pladen galopperende ned ad grovhedens vej, præcis som den fæces der besynges i Red Warszawas ildelugtende univers.

Lækre Jens synger som altid ad helvede til og vil gøre enhver sangaspirant pinligt berørt med sin ubehjælpsomme røst, mens Hævi Henning kan håndtere sin guitar problemfrit, i hvert fald krummer man ikke tæer og Måtten Møbelbanker holder takten helt fornuftigt og uden bøffer.

Skal man have glæde af Red Warszawa, skal man finde de ualmindeligt platte, seksuelt perverterede og analfikserede og stærkt homofobiske tekster  morsomme, for rent musikalsk er det milevidt fra nyskabende, endsige habilt metal og leveres i en dilettantisk produktion, som bestemt ikke løfter det i forvejen middelmådige fra jorden.

Personligt trak jeg da på smilebåndet i gamle dage, da Red Warszawa var forfriskende og ret nyskabende, men i 2010 finder jeg mest bulderbassernes fjollemetal infantilt, dumt og bedaget. Chokeffekten er i den grad passé, men det lader bandet til at være de sidste som har opdaget

Uanset hvad man måtte mene om de fire mandlige mongolstrippere (sådan benævner de sig selv), er det altså et noget fesent opkog af tidligere tider Red Warswawa præsenterer os for på De 4 årstider i Nordvest.

6 kommentarer

  • Jeg syntes også Red Warszawa var “sjove”, da jeg var teenager, men har aldrig nogensinde syntes det var fedt. Jeg kunne høre en plade et par gange, og så kom den ellers kun på anlægget, når der var fest, og der skulle grines. Red Warszawa er for mig derfor intetsigende muzak, som jeg ikke kan bruge til ret meget.

    Sangskrivningen er så banal at enhver efterskoleelev med bare 10 dages guitarundervisning ville kunne skrive numrene. Lækre Jens har ikke en tone i livet (hvilket helt sikkert er meningen), men efter 5 sekunder er jeg træt af hans stemme. Og så er der lyden på deres plader, som er helt horribel. Det er jo en ren lektie i dårlig indspilning.

    Selvfølgelig kunne anmelderen have taget udgangspunkt i hvad det er Red Warszawa vil og hvordan deres publikum modtager det, men det ville jo også betyde at lortemusik som Fede Finn og Funnyboys ville score højt. For de gør jo det de skal, og får en stor bunke mennesker til at have det sjovt.

    Det ændrer dog ikke på at FF&F er noget værre crap….ligesom Red Warszawa!

  • Prøv at sætte jer lidt ind i den generation som rent faktisk hører Red Warszawa.
    Mange af os er jo unge mennesker der i den grad finder deres meningsløse og i den grad catchy tekster og melodier tiltalende.
    De er simple, de er grove og de er ligeglade med hvad man synes om dem.
    Det er lige præcis det der gør RW geniale, og det er det der gør at et selskab som Target “vil røre ved det.”

  • Jeg nåede ikke at høre så meget af albummet inden det røg videre til Thomas, men havde jeg skullet anmelde det, så tror jeg at det havde fået mindre end 2 stjerner…

    Men du har ret i, Casper, at man godt kan vælge at anmelde albummet ud fra, at “Red Warszawa blot ønsker at lave slås-og-bolle-rock”. Men skal det have en høj karakter ud fra det kriterie, så skal man som anmelder synes at de lykkedes. Altså synes, at det er god slås-og-bolle-rock :-)

    Indtil nu har jeg kun læst dårligt om albummet, så det bliver rart at få en anden vinkel på det, når jeres anmeldelse kommer online på mandag!

  • Jo, de skal vel bare tjene penge! Men de lægger trods alt navn til det.

  • Nu udgiver RW jo altid på deres eget selskab (Gusten Fætter Records). Target er blot distributionsselskabet, og for dem går vurderingen vel blot på, om cd’en kan sælge nok, til at de som distributør også kan tjene lidt på udgivelsen.

    På mandag har nrgmagazine.dk sin anmeldelse af skiven online. Den er anmeldt af hr. Molin ud fra det synspunkt, at Red Warszawa blot ønsker at lave slås-og-bolle-rock, så her er karakteren anderledes gavmild.

  • Utroligt at de kan få lov til stadig at udgive musik – og at et selskab som Target vil røre ved det.

Skriv et svar