Ryan Adams: Ashes and Fire

Ryan Adams klar med bedste album i 6 år

Er det indspillet, så skal det udgives. Sådan har devisen syntes at være for Ryan Adams. Nogen har advokeret for, at han skulle sætte tempoet ned og kigge lidt mere kritisk på eget materiale, mens andre har klappet begejstret hver gang der kom nyt. Sidste år kom det metallisk punkede album Orion og III/IV, der blev indspillet under optagelserne til Easy Tiger (2007), alt i alt er det blevet til 17 albums – inkl. tre med Whiskeytown og et med The Finger – og en række internetudgivelser siden 1996. På trods af den store aktivitet, så er Cardinology fra 2008 det senest indspillede studiealbum fra Ryan Adams – og man skal faktisk helt tilbage til 29 (2005) for at finde det seneste album, hvor Adams er alene uden backingbandet The Cardinals.

Ashes and Fire har Ryan Adams fået hjælp fra producer Glyn Johns, der tidligere har arbejdet sammen med nogle af rockens allerstørste navne, heriblandt The Rolling Stones, The Who, Clapton og Eagles. Det er svært at sige præcist hvad Glyn har bidraget med, men mon ikke han har fået et par gode råd med på vejen af hans søn Ethan Johns, der har produceret Ryan Adams’ bedste soloalbums, samt det sidste og fremragende album fra Whiskeytown.

Ashes and Fire er Ryan Adams’ mest afdæmpede album til dato. En afdæmpet akustisk guitar, et følsomt spillet piano og Ryan Adams vokal er omdrejningspunktet for albummet, og musikalske eller vokale udskejelser er ikke at finde. Albummet lægger flot fra land. Åbneren, ”Dirty Rain”, er en smuk ballade af den slags Ryan Adams gang på gang har bevist, at han mestrer. ”Dirty Rain” efterfølges af titelnummeret, der lyder som noget, der kunne have været på Ryan Adams’ tidligste udgivelser. Selv på en Whiskeytown plade ville det passe ind. Det samme kan siges om første single ”Lucky Now”. Herefter kommer ”Come Home”, hvor Norah Jones gør sit første indtog ud af tre. Tempoet er skruet ned og Ryan Adams’ vokal ligger helt fremme i mixet. ”Nobody has to cry / To make it seem real”, synger han, inden Norah Jones’ lette hvisken lige så stille trænger sig på. Norah Jones har ikke nødvendigvis det bedste ry, men hun er en dygtig sanger, og hendes og Adams’ vokal er som skabt til hinanden. Udover Norah Jones, så får Ryan Adams også vokalt selskab af sin kone Mandy Moore på ”Save Me”. Her synger både Adams, Moore og Jones. På albummets afslutter, ”I Love You But I Don’t Know What To Say”, giver Adams Mandy Moore tilbage i form af en smuk pianodrevet ballade, hvor hun sværges evigt troskab.

Ashes to Fire er fyldt til randen med ballader. Flotte ballader. Den eneste anke er, at man midt i alle balladerne godt kunne have tænkt sig en smule større afveksling numrene imellem. Kan man leve med ensformigheden, så er Ashes to Fire Ryan Adams’ bedste album siden 29.

Rygtet vil i øvrigt vide, at endnu et Ryan Adams-album vil ramme butikkerne inden jul. Titlen er Blackhole, men om det er mere end et rygte må tiden vise