Sean Rowe: Magic

New Yorker imponerer på debut

Med Magic har Sean Rowe udgivet et flot og afdæmpet debutalbum, der lægger sig solidt i singer-songwritertraditionen – og med et stemme, der ikke er meget ulig James Earl Jones’, så er der da virkelig noget at bygge på. De fleste af sangene er afdæmpede, men på numre som ”Wrong Side of Bed” og ”Jonathan” viser Rowe, at han også kan begå sig i et noget højere tempo. Det er dog langtfra her hans force ligger.

Sean Rowe er bedst på albummets afdæmpede og mest traditionelle numre, som fx ”Night”, der beskriver en søns samtale med sin far mens sidstnævnte ligger på sit dødsleje, og ”Wet”, der fra sønnens perspektiv beskriver moderens svære liv. Rowe’s stemme bliver primært akkompagneret af en sparsomt anslået elektrisk guitar, men sangen kan nemt bære dette. I det hele taget kredser teksterne meget om minder – og især minder, der går helt tilbage til barndommen. Historierne og Rowe’s melodiske vokal er omdrejningspunktet og begge kan klare at blive ladt lidt i stikken af instrumenteringen, der ikke gør det store væsen af sig. De primære instrumenter er akustisk og elektrisk guitar, men også instrumenter som xylofon, cello, synth og piano er at finde. Et tredje af de flotte afdæmpede numre er ”American”, der kan høres nedenfor i en akustisk version. På album består nummeret af piano og et strygerarrangement. Muligvis Rowe’s svendestykke.

Sean Rowe er et stort talent som folk med hang til singersongwriter-genren skal have et vågent øje på. Det er ikke alt på debuten, der fungerer. Fx måtte instrumenteringen gerne have spillet lidt mere op til Rowe’s vokal, der til gengæld leverer masser af melodi.