The Casualties: Under Attack

Forrygende og intens punk fra The Casualties

29 minutter er alt hvad The Casualties skal bruge for at overbevise undertegnede om, at bandet med udgivelsen af Under Attack har leveret et af tidens måske allerbedste punk/hardcore albums – i hvert fald blandt dem jeg kender til. Ja, de behøver ikke engang samtlige de 29 minutter albummet varer, for allerede efter et par numre står det klart, at The Casualties med Under Attack i den grad leverer en vare, man kan vende tilbage til igen og igen.

The Casualties stammer fra New York, hvor også hardcore bands som Sick Of It All, Pro-Pain og Agnostic Front slår sine folder, og man kan da også høre disse bands i nogle af numrene på albummet. Men The Casualties trækker i lige så høj grad på bands som engelske The Exploited og det noget mere melodiøse californiske band Rancid. Sandheden omkring The Casualties skal nok findes i en god blanding af ovenstående kunstnere – på deres helt egen måde forstås. På ”In It for Life” stikker thrash-metallen hovedet frem, men det er mere undtagelsen end reglen.

Iført punkmusikkens obligatoriske hanekamme leverer The Casualties en omgang hurtig, intens og energisk musik med snerrende guitarer og lejlighedsvise syng-med-omkvæd. Ikke noget overflødigt her og ikke ret mange fejlslagne sange – det skulle da lige være slutningen på det ellers udmærkede nummer ”On City Streets”. Nummeret afsluttes med trommer og et kor, der messer: ”Casualties, go Casualties”, hvilket ligger meget langt fra resten af albummet – men nummeret vil helt sikkert tage kegler live.

Hvis Ungdomshusets brugere savner et sted at finde lidt trøst er Under Attack et oplagt sted at lede. ”The System Failed Us Again” og ”Social Outcast” kan i hvert fald nemt fungere som moderne punk anthems. Musikken kan dog anbefales alle der ønsker 29 minutter i selskab med noget nær en perfekt blanding af hardcore og punk.