Thomas Dybdahl: One Day You’ll Dance For Me, New York City

cover-thomasdybdahl-onedayyoulldanceformenyc-2005-300x300

“One Day You Will Dance For Me, New York City” er afslutningen på Thomas Dybdahls stort anlagte oktober trilogi, der startede med udgivelsen af “…That Great Oktober Sound” i 2002. I 2003 kom opfølgeren, Stray Dogs, og nu er den sidste del af trilogien altså endelig kommet til Danmark efter at have været udkommet i hjemlandet Norge sidste år.

Da det er en trilogi ligger den nyeste sig selvsagt en del op af de andre, og der er da heller ikke lavet væsentligt om på opskriften. Den væsentligste ændring er sangenes tempo, der er skruet så langt ned, at man skulle tro det kunne gå hen og blive kedeligt og ligegyldigt. Hvor den første del af trilogien kredser om den countryinspirerede musik og del to er et flot højtideligt popalbum, er den tredje del langt mere bygget op omkring det mere følelsesladede. På grund af Thomas Dybdahls smukke og følsomme vokal bliver musikken alligevel aldrig henvist til blot at være pæn baggrundsmusik og den opmærksomme lytter vil lægge mærke til mange små finesser i musikken.

På albummets første, og vel nok smukkeste, nummer lægges der ud med en kort intro på saxofon, der stille og roligt afløses af Dybdahls bløde vokal og blide guitarspil. Langsomt kommer der piano, bas og hammondorgel med på nummeret. Derefter er stilen ellers lagt til resten af albummet, der kaster den ene stille perle af sig efter den anden. Det er i den forbindelse værd at fremhæve “Solitude”, “Don’t Lose Yourself” og “Piece”. Det eneste rigtige up-tempo nummer er den smukke “A Lovestory”, der trods den anderledes stil falder godt i hak med albummets øvrige numre. Udover dette nummer skiller også “If We Wan’t It, It’s Right” sig ud fra de andre numre. Her har Dybdahl samplet en tekst oplæst af den norsk (øko)filosof Arne Næss ind i sangen, hvilket fungerer rigtig godt.

Som det også er tilfældet på de to første albums har Thomas Dybdahl på flere af sangene besøg af sangerinden Silje Salomonsen. Det er et flot partnerskab og deres stemmer smyger sig op af hinanden. Dette kulminerer på “Henry”, hvor Silje Salomonsen synger lead og Dybdahl synger backing vokal.

Med “One Day You Will Dance For Me, New York City” har Thomas Dybdahl begået sit smukkeste album til dato. Det er et på en gang storladent, men samtidig stille album, der forhåbentligt vil finde vej til mange ører – også uden for Skandinavien.

Det er perfekt til en stille aften, morgen eller til en times eftertænksomhed.