03.07.13 – Baby in Vain – Pavillon Jr., Roskilde Festival

Foto: Claus Michaelsen
Foto: Claus Michaelsen

Respektindgydende fornemmelse for rock

De unge piger i Baby in Vain har været hypede i sådan en grad, at man må gå ud fra, de var en smule nervøse inden at de skulle lukke Pavillon Jr. Og nervøsiteten har sikkert været endnu større, da lyden var under al kritik i første nummer, men heldigvis fik de lov at tage det om og gav samtidigt nyt håb til den danske rockscene.

Koncerten startede som lidt af et mareridt: Lyden var så dårlig under åbningsnummeret at bandet blev sendt ud efter første nummer og derefter gik der omkring et kvarter, før de fik lov til at komme ind igen. Til alt held var lyden blevet meget bedre og Baby in Vain fik virkelig lov til at vise hvad de kan, og det var en hel del. Selvom ingen af dem var født i 1990’erne, kan man høre, de kender godt til bands som Alice in Chains, Hole og Sonic Youth, uden at de dog kopierer nogle af de nævnte. De to forsangere har en fed og velklingende måde at akkompagnere hinandens stemmer på, således at den ene har en dyb, lidt hæs og tilbagelænet vokal, og den anden bidrager med en mere råbende og vred vokal. Dette kom virkelig flot frem, bl.a. i de velskrevne, tungrockende numre ”Machine Gun Girl” og ”Sweetheart Dreams”, men også det nyere, mere garagerockinspirerede materiale imponerede og fik store dele af publikum til at headbange og kaste djævlehorn.

Rockgenren er som bekendt ret mandsdomineret, så det er fedt, og ikke mindst tiltrængt, med nogle dygtige og dedikerede unge kvinder på scenen. Baby in Vains koncert på Roskilde vidnede om, at der heldigvis stadig er håb for dansk rockmusik anno 2013 og det er vi flere, der er meget taknemmelige for.
[nggallery id=185]

Written By

Jeg er fra Amager, cand. mag. i dansk fra Københavns Universitet, og lidt af en musiknørd. Har en forkærlighed for den hårdere rock og metal, men elsker også meget af musikken fra 1960'erne, og har desuden formået at få lidt electronica sneget ind i den stødt voksende albumsamling.