09.12.13 – Marie Key – Store Vega, København

Foto: Lars Asmussen
Foto: Lars Asmussen

Pokkers til krøltop

Marie Key er vild med trommer. Så vild at hun har to trommeslagere med på sin efterårsturné. Så vild at hun for nylig løj i et radiointerview og fortalte, at hun ville fordoble antallet af trommeslagere på scenen, for hver turné hun skulle på. Lyver gør hun nogle gange, hvis hun er lidt presset i en interview-situation og gerne vil virke interessant. Dette var en af de små hyggelige fortællinger Marie Key havde med i Store Vega denne aften, og det blev leveret med en subtil lune og humor, som hun vinder stor popularitet på.

Aftenens koncert i Store Vega var hendes fjerde ekstrakoncert grundet den store efterspørgsel, og igen i aften var salen udsolgt. Marie Key og hendes musik tog en drejning på hendes forrige album I Byen Igen, forstået på den måde at hun skiftede sit band ud med produceren og alt-mulig-manden Andreas ”Maskinen” Sommer, som hun også har brugt som producer på sidste års kæmpe succes De Her Dage. Den simple instrumentering på debuten Udtales [’Kæj] og den mere forglemmelige toer Hver Sin Vej, var nu erstattet af en behagelig elektronisk synthesizerflade, og genremæssigt var hun blevet mere udforskende og legende.

Dette musikalske parløb mellem Andreas Sommer og Marie Key kom for alvor til udtryk under aftenens koncert, hvor der tilmed var lagt endnu flere lag på. Udover Sommer havde Marie Key sine to faste trommeslagere Hans Hvidberg-Hansen og Mads Andersen med, og de fik lov til at folde sig ud på trommer og percussion i en grad, så musikken i forhold til på plade fik et løft. De gav os på “Er Du Okay?” en minutlang trommeduel, hvor Safri Duo nok var kommet til kort – de var simpelthen gået ned på udstyret.

Koncerten var alsidig, hvilket var et klogt træk i forhold til at få gang i et mandagstræt publikum. Forstå mig ret – publikum var glade og de hyggede sig tydeligvis i Marie Keys selskab. Der blev smilet og sunget med, og i bar nydelse af musikken blev øjnene lukket flere steder i salen. Og der blev endda plads til jubel flere gange. F.eks. da Marie Key med sin guitar alene på scenen spillede de afdæmpede ”Skagen” og ”Let Som En Fjer”. Nok var der musestille under fremførslen, men ligeså stor var jubelen efter denne smukke og rørende lille midtersektion af koncerten. Ligeledes var det et højdepunkt, da ”På Farten” sluttede brat, og der blev mørkt i salen. Kort efter blev nummeret genoptaget, men nu stod Andreas Sommer midt på scenen og fyrede en vild og ganske imponerende guitarsolo af. Han er minsandten en musikalsk blæksprutte, som, uden at fornærme Marie Key, nok kan kaldes manden bag kvinden i forhold til lyd og produktion.

Teksterne er dog Marie Keys egne. Og hendes kejtede, lune og meget charmerende facon kan ingen tage fra hende. Hun bruger jo på ingen måder store armbevægelser på en scene, men alligevel formåede hun at have publikum i sin hule hånd i aften. Hun udstråler ærlighed, synger om kærlighed, og hun kunne heller ikke skjule glæden i sine øjne ved at spille for den fyldte sal. Det smittede af.

Under ekstanumrene blev der plads til flere højdepunkter. Marie Key har som bekendt lavet et cover af L.O.C’s ”Langt Ude”, og det var mildest talt populært i salen, da den store rapper trådte ind på scenen for at akkompagnere Marie Key med rap og sang – og manden kan faktisk synge. Den kontrast der er mellem de to, havde en stærk effekt fra scenen, og jubelen fra salen varede ved i samtlige nummerets tre minutter. Og selvfølgelig: Nu manglede vi kun det nummer, vi alle stod og ventede på. Vi manglede kun den fællessang, vi alle havde glædet os til. Det fik vi så sandelig, da Marie Key og band sluttede af med ”Uden Forsvar”.

Lille Marie Key er blevet stor. Både i popularitet og i lyd og produktion. Men hun vinder dog stadig på sin personlighed og sine tekster. Der var momenter i aften, hvor jeg fik glimt af en fremtid med en Marie Key der drukner på Grøn Koncert og optræder i pinlige tv-reklamer. Heldigvis blev det klart overskygget af momenter, hvor man skiftevis blev rørt, glad og sågar grinede, så lad os glemme bange anelser om fremtiden. Hendes tydelig trang til at lege med genrer og med talentfulde musikere, kan og skal ingen tage fra hende, for vi nød det alle sammen i aften, og det gør vi også gerne i fremtiden.
[nggallery id=193]

Tags from the story
,