30.06.16 – Blues Pills – Avalon, Roskilde Festival

Foto: Claus Wrang Michaelsen
Foto: Claus Wrang Michaelsen

Lady sings the blues- Swedish style

Svenske Blues Pills satte torsdagen godt i gang med deres 2016-udgave af medrivende 70’er bluesrock i et ganske fyldt Avalontelt. Fra start var bandets karismatiske sangerinde Elin Larsson fyldt med energi og dansede rundt med maracas, svingende sit utroligt lange hår. Det er sjældent at maracas, tamburin og andre rytmeinstrumenter virker som andet end ligegyldigt fyld i et bands lydbillede, men hos Blues Pills lægger man faktisk mærke til, at disse instrumenter spiller en rolle.

Bandet lagde ud med den fremragende “High Class Woman” fra deres selvbetitlede album fra 2014, et nummer hvor Larssons flotte, rå vokal virkelig kommer til sin ret. Blues Pills har endnu ikke mange albums i deres bagkatalog og har derfor ikke mange numre at vælge imellem, hvilket man godt kan mærke, da ikke alle sange er lige stærke. Dette gælder især balladerne som der var lidt for mange af i træk. Ikke at Larssons vokal ikke også mestrer disse numre, men det havde måske været godt med lidt mere afveksling. Dog skyldes de mange ballader i træk nok, at en af de mandlige bandmedlemmer spillede keyboard på alle disse numre i stedet for guitar, og derfor var det nok mest af praktiske årsager, at alle ballederne efterfulgte hinanden.

Heldigvis faldt energiniveauet ikke synderligt under eller efter disse numre og Larsson begyndte igen at danse rundt i bare fødder, mens resten af bandet, hele koncerten i gennem stod fuldstændigt stille, men til gengæld spillede vanvittigt tight. Med et synligt glad publikum sluttede Blues Pills en virkelig god koncert af med den fede “Devil Man” og viste igen, at de er et af nutidens bedste livebands, der spiller musik (og ser ud) som var de fra 70’errockens storhedstid.

Karakter

8 Karakter
8
Written By

Jeg er fra Amager, cand. mag. i dansk fra Københavns Universitet, og lidt af en musiknørd. Har en forkærlighed for den hårdere rock og metal, men elsker også meget af musikken fra 1960'erne, og har desuden formået at få lidt electronica sneget ind i den stødt voksende albumsamling.