01.07.10 – Wild Beasts – Pavilion, Roskilde Festival

På trods af, at Wild Beasts har eksisteret siden 2002 og har to albums på bagen, så er de stadig forholdsvist ukendte. Sådan vil det desværre nok fortsat være efter deres optræden på årets Roskilde Festival. For selvom den engelske indiekvartet leverede en forrygende performance, så var teltet mere halvtomt end halvfyldt på grund af Damon Albarns Gorillaz, der spillede samtidig på Orange scene.

Med albummerne Two Dancers (2009) og Limbo, Panto (2008) har Wild Beasts allerede et udmærket repertoire at plukke sin setliste fra. Men det er ikke sangene i sig selv der er det mest imponerende når man lytter til Wild Beasts live. Det er de to vokalister Hayden Thorpe og Tom Flemming, der gør forskellen. Begge synger de englerent, og det er ikke uden grund, at Wild Beasts i hjemlandet ofte nævnes i samme åndedrag som Antony & the Johnsons. På grund af deres falset er sammenligningen ikke helt dum, men en sammenligning med landsfællen Fyfe Dangerfield fra Guillemots er mere oplagt. For musikken er langt mere udadvendt og poppet end Antony nogensinde bliver.

Når man kom lige fra Sick of it Alls noget mudrede lyd på Arena, så trådte lyden frem som noget nær perfekt på Pavilion. Vokalerne stod knivskarpt og instrumenterne gik rent igennem. De publikummer, der var mødt op var også helt tydeligt glade for at de havde valgt den luftige indiepop frem for den massive tegneseriepop, der havde indtaget Orange. Wild Beasts viste sig nemlig at være det perfekte band at fejre sommeren og festivalen med. Og selvom fremmødet sikkert ikke var så stort som håbet, så gav bandet sig fuldt ud og har i hvert fald fået én ny fan.