01.07.09 – Kellermensch – Pavillon Junior, Roskilde Festival

Som det var tilfældet på Start! Festivalen, så var Kellermensch også min første koncert på årets Roskilde Festival. Og endnu en gang var det en fornøjelse at tilbringe fyrre minutters tid i selskab med det eksperimenterende danske rockband, der ikke lyder som noget andet band i Danmark.

Det er umiddelbart svært at sætte et genremarkat på en livekoncert med Kellermensch. Det ligger helt klart ovre i det mere rockede spektre – med afstikkere til metallen. Sidstnævnte primært på grund af keyboardspillerens lejlighedsvise growl, der også betyder, at musikken nok ikke er for folk der afskyr metalmusik. Instrumenteringen var der dog ikke meget metal over; ingen skærrende guitarer, ingen dobbeltpedaling, ingen hurtige basgange.

Den primære sanger i bandet er guitaristen, der har en mere ren vokal. Hans vokal fungerer fint live, men er dog bedst når den lige får en ekstra tand vildskab og det fungerer perfekt på de numre hvor de to vokalister synger på skift. Hvis de gjorde det noget mere, ville undertegnede have sig et nyt favoritband. Dermed også sagt, at det er i de vilde passager Kellermensch begejstrer mest!
[nggallery id=56]