02.07.09 – Social Distortion – Arena, Roskilde Festival

Social Distortion skuffede fælt

På trods af at have fået den ærefulde tjans at åbne den store Arena-scene, så var det alt andet end imponerende det som det legendariske L.A. punkband Social Distortion leverede. Bandet virkede forstenet og var ikke i nærheden af at kunne sætte gang i det musikhungrende publikum, der stod ligeså forstenet og kiggede på det 30 år gamle band. Kun oppe på de to første rækker var gang i den – inden bandet gik på virkede folk ellers tændte og der blev klappe i takt. Desværre virkede glæden ikke gengældt og festen døde ret hurtigt ud, og der blev længere og længere mellem folk inde under teltdugen.

Musikken var egentligt som den skulle være – klassisk Social Distortion uden noget overflødigt lir, bare derudaf med de gode melodier lige i hælene. Den polerede lyd, der kom ud af højtalerne klædte dog ikke sangene. Den gode punkrock blev fovandlet til pop – i ordets værste betydning. For slet ikke at tale om den meget lave lyd, der kun gjorde oplevelsen mindre intens. Til gengæld kunne man ikke sætte en finger på bandets musikalske præstation. Det var tight og tydeligt at Social Distortion består af nogle erfarne herrer, der med Mike Ness har en af rockmusikken sejeste stemme. Rå og melodisk.

Social Distortion skulle have været et af årets musikalske højdepunkter, men gik hen og blev årets første skuffelse.
[nggallery id=57]