02.07.09 – The Gaslight Anthem – Odeon, Roskilde Festival

Forrygende Gaslight Anthem!

1-2-3 ROCK! Af den gode gammeldagsslags slags med dybe rødder i New Jerseys punkscene og endnu dybere ned i Bruce Springtseens bagkatalog. Det er hvad The Gaslight Anthem står for, og de var tydeligvis opsatte på at gøre et godt indtryk med deres anden koncert på dansk grund i år . Første gang var i Lille Vega, og selvom undertegnede foretrækker de mindre og mere intime scener, så overgik The Gaslight Anthem sig selv denne aften. Musikken var som skabt til at blive spillet fra en stor scene til et stort publikum, og forsanger Brian Fallon virkede tændt – og ikke mindst autentisk når han sang om the ’59 sound, biler, tabt kærlighed og hvad, der ellers måtte røre sig i en arbejderdreng fra New Brunswick, NJ.

The Gaslight Anthem formåede at gøre hvad deres amerikanske venner fra Social Distortion ikke magtede. Nemlig at komme ud over scenekanten og sparke gang i den musikfest som vi er kommet efter. Og det på trods af, at The Gaslight Anthem heller ikke hører til blandt de mest ekspressive bands.

Brian Fallon er uden tvivl bandets største aktiv, og resten af musikerne gjorde ikke meget væsen af sig, udover at levere en solid bund under Fallons fremragende vokal og ligeså gode tekster, der bliver leveret som enten galoperende arenarock-sange eller stille ballader. Begge dele fungerer som det skal og Fallons følelsesladede vokal gør, at man aldrig kommer til at kede sig.

The Gaslight Anthem er blevet store på rekordtid, og hvis de kan håndtere deres nyvundne berømmelse bliver deres næste besøg i Danmark uden tvivl på en af de større scener. Og jeg vil være der!
[nggallery id=59]