03.07.09 – First Aid Kit – Astoria, Roskilde Festival

Lidt mere variation, tak

Kun bevæbnet med akustisk guitar, autoharpe og keyboard leverede de to svenske søstre fra First Aid Kit en hæderlig præstation på den lukkede scene, Astoria. Pigerne er kun 16 og 18 år og virker allerede ganske erfarne, når de står der forrest på scenen og mest af alt ligner nogen, der er taget ud af en anden tid. Særligt 16-årige Klara Söderberg lignede i sin grønne kjole én fra de glade flower-power dage.

Det var helt klart de to pigers stemmer der var i centrum, og der var ikke mange passager, hvor ingen af dem sang. Den primære sanger var storesøster Johanna Söderberg, hvis høje og lettere skingre stemme ofte mindede om Joanna Newsoms, hvilket bestemt ikke er nogen kritik. Tværtimod. Desværre blev de afdæmpede folksange lidt kedelige i længden. De var hver og en smukke og rare at lytte til, men i løbet af en fyrre minutters lang koncert kunne man godt have håbet på lidt mere variation. Men, ærligt talt, så er det måske for meget at forlange af en duo, der kun har en ep indeholdende otte numre på cv’et. Bedst var nummeret ”Jagadamba, You Might”, hvor der kom en lille smule vildskab og variation ind i det ellers nøgne univers, og hvor de to sangerinders stemme harmonerede ekstra flot.

Jeg forventer mig meget af First Aid Kit fremover og på trods af denne lunkne anmeldelse, så kan de i det mindste glæde sig over, at de var langt bedre end Fleet Foxes, der entrerede Arena tyve minutter efter First Aid Kit forlod Astoria. Det var netop et covernummer af Fleet Foxes’ “Tiger Mountain Peasant Song”, der for alvor vakte omverdenens interesse for de to unge søstre.