04.07.08 – Kings Of Leon – Orange Scene, Roskilde Festival

kingsofleon-presse2008-565x377

Kongerne af Orange Scene

Umiddelbart skulle man tro, at det ville være en fejl at placere Kings of Leon på Orange Scene. Var der virkelig så mange mennesker der ville høre dem, og har de musikken til at spille den store plads op? På trods af, at pladsen foran scenen ikke var fyldt helt op var svaret på begge spørgsmål et klart ‘ja’.

Et af Kings of Leons kendetegn har siden starten været deres store skæg. Men i en tid hvor det er blevet indie-smart at lade skægget gro, har Kings of Leons medlemmer gjort det modsatte og barberet sig. Derfor var de også meget svære at genkende da de trådte ind på scenen.

Genremæssigt har bandet også ændret sig siden starten. Hvor Kings of Leon på debuten spillede en sumpet omgang blues inspireret rock ‘n roll er de efterhånden ovre i noget der lugter af klassisk rock. Sådan var de i hvert fald denne dag – om end musikken stadig er groovy og til tider ret så medrivende. Det resulterede da også i, at folk stod og dansede i små enklaver rundt omkring på pladsen mens de tre brødre og deres fætter gav sig fuldt ud oppe på den store scene. Ja, det var faktisk svært ikke at lade sig rive med.

Kings of Leon har stadig deres ungdommelige attitude intakt, men med tiden er bandet også blevet langt mere tilgængelige. Selvom undertegnede stadig synes bedst om debutalbummet fra 2003, så viste de med koncerten på årets Roskilde Festival, at deres nye lyd formentligt vil bringe dem endnu højere op i rockhierarkiet – og det er svært ikke at glæde sig til deres kommende album.