05.07.09 – Peter Sommer – Odeon, Roskilde Festival

Tændt Sommer tændte op under Odeon

At Peter Sommer med sit seneste album er blevet langt mere rocket end tidligere er ikke længere nogen hemmelighed, og derfor var det også ærgerligt at han endnu engang måtte se sig forvist til at spille kl. 13 på en træt søndag. Han lod sig heldigvis ikke mærke af det, men virkede tværtimod yderst veloplagt og afslappet, hvilket smittede af på det talrigt fremmødte publikum, der fyldte godt inde under teltdugen og som ellers sad og rockede med på græsset foran teltet.

Peter Sommer indledte koncerten med et nummer hvor han stod alene på scenen med sin akustiske guitar. Egentligt ikke videre vellykket – i hvert fald ikke hvis det var den rockede udgave af Sommer man var kommet efter – og allerede på næste nummer fik han da også selskab af det 5 mand store backingband Tiggerne, der lagde ud med den solidt rockende ”Til rotterne til kragerne til hundene”, der også indleder Peter Sommers nyeste album af samme navn.

Den rockede stil fortsatte stort set koncerten igennem, hvor også nyklassikeren “Valby Bakke” havde fået et skud rock. Stilen klæder i den grad den coole cigaretrygende frontmand, og derfor var det også ekstra ærgerligt at koncerten skulle bruges til at vågne til på en søndag, i stedet for at kickstarte en fest en af de øvrige festivaldages aftener. Publikum var alligevel helt med og sang og klappede det bedste de havde lært – især på “8660”, hvor publikum spontant sang videre efter nummeret var slut. Peter Sommer takkede selvfølgelig og udtrykte endnu en gang sin store glæde over at der var kommet så mange.

Koncerten blev afsluttet med “Rødt Kort”, men kunne på grund af numrenes høje kvalitet egentligt ligeså godt have haft enhver af de andre sange som afslutter. Peter Sommer har efterhånden så solidt et bagkatalog, at han nemt fylder en times koncert ud med gode numre. Det eneste lille mis var “Hvad sker der i mit hovede” og så savnede jeg “Jalousi”, som åbenbart ikke spilles live.

[nggallery id=44]