14.08.09 – Vampire Weekend – Store Vega, København

Vellykkede Vampire Weekend

I begyndelsen af 2008 udgav Vampire Weekend sin selvbetitlede debut og bandet fra New York var straks på alles læber. Inklusive undertegnedes, der i ren begejstring kastede et 9-tal efter albummet og klappede i hænderne over deres vellykkede genremix. Siden har albummet ikke fået megen rotationstid på anlægget og det var derfor ekstra spændende at se hvordan bandet gjorde sig live halvandet års tid efter debuten.

Og de gjorde det faktisk rigtig godt – uden at imponere dog! Lyden var glasklar og selvom den i starten virkede kedelig og kønsløs, så glædede man sig senere over, at alle instrumenterne stod så klart frem i lydbilledet. De spillede selvfølgelig ørehængerne ”Cape Cod Kwassa Kwassa”, ”A-Punk”, ”Blake’s Got a New Face”, ”Oxford Comma” og ”Campus, og på flere af disse blev der både danset og sunget!

Men med kun et album i bagagen og et nyt der kommer til næste år er det svært at holde grebet om publikum hele koncerten igennem. Det kunne Vampire Weekend heller ikke, og flere steder var koncerten tæt på at gå i tomgang, men hver gang blev koncerten sendt på rette spor igen ved hjælp af eksempelvis ovenstående numre.

Med numrene ”Cousins” og ”White Skies” fik publikum en lille forsmag på hvad der er i vente på det kommende album. Umiddelbart mere af det samme, og hvis albummet kan leve op til forventningerne, så er der en virkelig god koncert i vente næste gang Vampire Weekend gæster Danmark.

I denne omgang må koncerten nøjes med betegnelsen ’god’, men det primært på grund af det begrænsede bagkatalog.