27.04.07 – Sort Stue – Rust

sortstue-logo2008-565x377

Sort Stue med piratkor på vej frem

Klokken har efterhånden sneget sig forbi kvart over et. Stedet er Rust, det er lørdag nat og her for et kvarter siden skulle Sort Stue gå på scenen ifølge programmet. Nu sker der noget. De to unge kvindelige DJ’s bag mixerpulten træder tilbage mens tæppet på scenen trækker sig til side.

Showet starter med, at en mand med sort hættetrøje og partisanertørklæde dækkende det nederste del af ansigtet slår på en noget interimistisk gonggong. På et uforståeligt sprog med rusten piratstemme råber han noget, der ender med to forståelige ord: SORT STUE. Og ind kommer de: Fire MC’s, en bassist, en keyboardspiller, to trommeslagere og en saxofonist. Det er hiphopbigbandgøgl lagt på en Tom Waitsk grundtone. Og det virker.

Især ”Den sorte død”, der både giver den på rap og guitar, formår at holde publikums interesse fanget med sit overbevisende sceneshow. Hans flow er simpelthen fantastisk, og han er begavet med en udstråling af den slags, at han kan nøjes med at løfte et øjenbryn og alligevel være sikker på, at der bliver lagt mærke til det nede på bageste række. De andre MC¨s kan bestemt også deres kram, men desværre har de en tendens til at glide sammen i en grå masse, når de ikke giver den som Sort Stue-pirater bag partisanertørklædet.

Sort Stues hang til Tom Waitsske skævheder fyldte meget i lydbilledet i starten af koncerten, men den blev ikke spillet helt ud. Den skæve grundtone overlod lidt efter lidt pladsen for en mere velkendt hiphoplyd. Bevares, det var udmærket skruet sammen og de fire MC’er viste, især de første ¾ af koncerten, et særdeles velfungerende vokalsamarbejde, men Tom Waits og det sorte manglede hen imod slutningen, og der gik lidt for meget gadefest og leg i den.

MC´ernes hentydninger til rydningen af Ungeren fungerede fint. At udråbe den 27. april til international gadedag var da også noget, der ubetinget faldt i nørrebropublikummets smag, men i slutningen af koncerten virkede det som om, at koncentrationen svigtede lidt. At tankerne var mere på den kommende gadefest end på at følge actet ordentligt til dørs.

Alt i alt viste Sort Stue, at de bestemt er et act, man skal regne med i fremtiden. De er originale, og især ”Den sorte død” er en MC, der nok skal vinde gehør landet over. Jeg glæder mig bestemt til opleve dem igen på årets Roskilde Festival. Især hvis de forstår at stramme op hist og her. Den sorte humor og det politiske bid har de bestemt, og de forstår at feste, så det kan mærkes. Men for at det ikke bare bliver en gadefest for de inviterede venner og fulde klubgæster, der som bekendt danser til hvad som helst, så skal festen leveres mere professionelt og varieret.

Tags from the story

Skriv et svar