30.11.06 – Guillemots – Loppen

guillemots-presse2007-565x377

Svingende præstation af Guillemots

Med Through The Windowpane har britiske Guillemots begået et af årets bedste albums. Loppen var dog ikke udsolgt, men de der var mødt op trippede forventningsfuldt foran scenen inden bandet gik på. Hvordan ville Guillemots omsætte sin tindrende smukke musik fra den velproducerede studielyd til livesituationen?

Svaret kom hurtigt. Lyden var langt mere skramlet, larmende og eksperimenterende live end den på noget tidspunkt er på Through The Windowpane, og stilen havde fået et ordentligt skud ska og reggae. Tempoet var sat i vejret, og på flere af numrene var det saxofonen, der dominerede lydbilledet. Det var ikke en stil, der passede en stor del af det fremmødte publikum, der derfor i løbet af koncerten fortrak fra pladsen lige foran scenen, der dermed fremstod mindre og mindre pakket.

Den vildskab Guillemots havde med sig på scenen klædte dem dog godt. De var klart bedst, når det hele blev en smule rodet og storladent på samme tid. Hvor hele bandet gav lods og bare fyrede den af i en stil, der gjorde det tydeligt, at Gregg Alexanders New Radicals er en tydelig inspirationskilde. De stille sange – Fyfe Dangerfields flotte stemme til trods – druknede desværre i Loppens røgfyldte lokale og blev ganske uvedkommende. Særligt slemt var det med ”Blue Would Still Be Blue”, der blev fremført af Dangerfield stående syngende uden mikrofon, kun akkompagneret af et stille keyboard. Et modigt og blottende forsøg, men så iscenesat og bevidst følelsesladet, at det nærmest gik hen og blev pinligt.

Guillemots viste i glimt, hvorfor de er et band, man skal holde et skarpt øje på i fremtiden. Men de mangler lidt flere gode numre og en lidt strammere performance før de bliver rigtig interessante live. Og hvorfor de ikke spillede ”If the World Ends”, der er et af Through The Windowpanes bedste numre, er mig en gåde.

Sætliste

1. My Chosen One
2. Go Away