Amber spillede i Brorsonskirken på Nørrebro

amber-dk-press2007-565x350

Fredag aften var Brorsonskirken på Nørrebro i København pakket med unge konfirmander, der skulle opfylde dires gudstjeneste-kvote, for at kunne blive konfirmeret. Men en god skare var også kommet for noget andet end selve prædikenen. Denne aften, var der nemlig rock-gudstjeneste i Brorsonskirken, og aftenens band var Amber. Amber, der er aktuelle med nummert Walking Through på soundtracket til filmen Nordkraft .

Gudstjenesten foregik ved, at præsten holdt en række mini-prædikener, og ind imellem spillede Amber et nummer. Da der var tale om en gudstjeneste, var det ikke tilladt at klappe efter numrene, men det gjorde tilgengæld bare oplevelsen endnu mere smuk.

Under nadveren spillede bandet Beautiful Child , og i slutningen af nummeret improviserede de, for at få nummeret til at række til nadveren var slut. Og det pasede perfekt. Kodeordet her er faktisk “at passe perfekt”, for Ambers afdæmpede musik passede perfekt til en gudstjeneste, og derfor må man sige at bandet var velvalgt til denne aften.

Efter gudstjenesten spillede Amber et lille set, bestående af de lidt vildere numre, og her fik publikum til gengæld mulighed for at vise deres begejstring. Den indestængte trang til bifald, der var blevet undertrykt under gudstjenesten, fik nu frit løb, og publikum klapppede nu, alt hvad de havde lært. Det var en smule ærgeligt, at allle konfirmander valgte at forlade koncerten, da der var 2 numre tilbage. Det forstyrrede ret meget, og en smulke synd for bandet.

Men alt i alt en meget speciel og helt anderledes koncert-oplevelse, så jeg vil da helt klart tjekke programmet for rockgudstjeneste i Brorsonskirken fremover.

Uddannet ved Filmvidenskab på Københavns Universitet. Arbejder deltids som producer i Filmbyen (Avedøre), underviser på en højskole og ernærer mig desuden som freelance kameramand, klipper og lydmand. Spiller bas i stoner-bandet Hjortene, men har spillet i alt fra black metal bands til rap-konstellationer. Jeg har en forkærlighed for al musik der har et højt indhold af energi, og så er jeg helt pjattet med vinyl! Lytter for tiden til: Fu Manchu, (International) Noise Conspiracy, TSOOL, JR Ewing, Hellacopters, Turbonegro, Mew, The Haunted, Spiritual Beggars