Junip: José González druknede i synth

junip-swe-presse2005-300x300

José González har efterhånden gæstet København en del gange med sin skrøbelige stemme og akustiske lyd – senest på Lille Vega. Denne gang var det dog et anderledes udgangspunkt. José González er nemlig siden gået bandvejen og blevet medlem af bandet Junip. Junip debuterede med Black Refugee EP tidligere i år og til trods for, at der er kommet flere instrumenter med i forhold til José González’ Veneer (2004) så lyder det stadig umiskendeligt som José – den skrøbelige lyd er stadig intakt.

Det var den dog ikke denne aften. Med alt for meget moog synth fra orgel-, keyboard- og moog-spiller Tobias Winterkorn side, druknede de smukke melodier, og José González’ smukke vokal og guitarspil kom kun til sin ret på aftenens sidste nummer. Skrøbeligheden og det intime forsvandt, og frem dukkede et mere massivt lydbillede med synthesizeren som det altoverskyggende element.

Det åbnede ellers meget godt med nummeret ”Turn To Assassin”, der med nogle meget rockede trommer varslede nye tider for José. Det fortsatte på ”Black Refugee”, men derefter tog det larmende og dominerende keyboard og synthesizer over, og væk var det smukkeste ved José González’ musik – intimiteten! Sådan var det stort set indtil aftenens sidste nummer, Bruce Springsteen-coveret ”The Ghost Of Tom Joad”, der, som på Cd, blev leveret i en forrygende version.

Til stor utilfredshed for det fremmødte publikum spillede Junip kun i 40 minutter, hvor der blev plads til otte numre – bandet har simpelthen ikke flere at byde på endnu, og noget kunne tyde på de ikke vil spille numre fra José González’ soloplade…undertegnede kunne i hvert fald ikke genkende nogen af dem.

,